Hur mycket bör man spara och när?

 Jag fick för ett tag sedan ett mail med frågan om varför jag vill gå ner i tid istället för att spara brutalt mycket för att sedan sluta jobba helt. Det här svaret är självklart olika för var och en. Hur som. Det är en sak som ingen kan undkomma. Att bli äldre. Här tycker jag det är viktigt att man tänker ut när man vill plocka frukterna av ens sparande. Att spara utav bara f*n från 40 för att gå i pension vid 57 istället för 65 ser jag som slösande av ens liv. Visst. Man kan se det som att man levt sitt slösiga liv och borde fokusera på sitt liv efter jobb. 

Jag skulle i så fall hellre spara mycket i 5 år till 45 och sedan leva lite igen. Kanske inte lika slösaktigt som innan men med en sparkvot  runt 20%. Tillräckligt mycket kvar för att lägga undan till resor eller prylar som ger något. Vem vet vad jag kommer ha för intressen vid 45 - 65.  Jag menar då att ju närmare pensionen man befinner sig desto mindre brutal sparande skulle jag göra.  Vill fortfarande påpeka att det är viktigt att spara lite gran i alla fall. 

Tanken är ju äldre vi blir desto mindre energi har vi till saker vi tycker är roligt. Dessvärre är den resan inte linjär. Hade jag varit 20 skulle jag spara som fan till 30 sedan skaffa barn men fortfarande spara så mycket det går utan att det drabbar någon. På det sättet borde man kunna gå i pension vid 40 till 42. Om inte så kan man göra mycket mer roligt med sin familj när barnen fortfarande är relativt små. Inte för att jag tycker man bör slösa bara för ens barn är äldre. 

Därav är jag lite avundsjuk på miljonär innan 30. Inte på ett dåligt sätt vill jag tillägga. Kommer inte ihåg hur gammal han var när han slutade jobba men vill minnas att det var långt innan 40. 

Nåja tillbaka till ämnet. Själv var jag runt 25-27 år när jag började beroende på hur man räknar och är runt 36 i dag. Jag är fortfarande lite kluven hur mycket jag vill fokusera på sparandet. Bör dock kunna spara relativt mycket till 46 och gå i pension något år efter även om jag går ner i arbetstid.  Jag räknar då att en 10 årig pojke inte nödvändigt vis kostar skjortan. Resor är totalt meningslösa för honom under 3 år och till 5 år rätt jobbiga beroende på vart man åker. Efter det vill han antagligen leka med kompisar istället för att vara uttråkad i ett annat land. Att hälsa på släktingar är rena tortyren för ett barn. Som tur är har vi några jämnåriga barn på andra sidan jorden som jag hoppas han kan leka med. 

Jag grundar dessa tankar på ett tidigare inlägg där jag gick igenom sparmöjligheten för en familj. Där ett sparande på 10 tkr skulle ge ett kapital på ca 6 miljoner per person efter 20 år och en avkastning på 8.5 %. Tiden är ens vän i sparandet inte fienden. Så länge du har mycket tid kvar ser jag det som bra att spara annars inte. Jag vill helt klart inte ha något arv från mina föräldrar då det mer eller mindre betyder att de inte levt livet. 



Comments

Popular posts from this blog

2020

Köpt Hus