Köpt Hus


Nu har det hänt. Så länge vi letat efter något som var vettigt. Precis när vi nästan slutade hittade vi en liten stuga som var prefekt. Lite dyrare än vi räknat med men det får man ta. Skrev på pappren igår så är fortfarande helt slut. Fy tusan vad mentalt krävande det första husköpet är.


Nu behöver jag sälja av aktier för totalt ca 300 tkr. Vilket var nära förra årets uppgång. Alltid tråkigt att sälja aktier. Har sålt av de flesta strö-aktierna som bilia, fram och b3it. Blev även en del Creades samt alla Nordea aktier jag hade på Nordeas ISK. Har lite kvar att sälja tills april maj någon gång. Förhoppningsvis kommer mer utdelning så jag kan använda dem istället för sälja av en massa. Ca 200 tkr kvar att sälja.


Jag har i och för sig lite chansaktier kvar som scandic hotells som antagligen kommer ryka. Även en bevakningspost i acconeer samt sivers, HM ryker då de inte har varit en jättebra affär. Ca 10% på ett par år. Det är även möjligt att lite av industivärden samt investor ryker temporärt. Mitt mål kvarstår fortfarande med 2000 samt 1000 st för dem. För året ligger jag på 4,5% upp och är för närvarande strax bättre än OMXSPI på 4,12%.


Har städat upp i portföljen lite. Jag har separerat alla slattar till en post som kallas ilikvida. Borde kanske döpa dem till slattar och chansningar istället. Slatten från Peab kommer jag ha kvar då den ligger på ett gammat depåkonto.


Lite tråkigt att de aktier jag sålt av gav rätt mycket i direktavkastning. Nordea är normalt en stor utdelare lika så sydsvenska hem. Förlusten från Nordea var i rundas längor 9 tkr. Får se hur jag gör med resten av finska innehaven.


Mina två chansposter, acconeer och sivers har gett en bra avkastning i procent men inte i kr. Vet inte hur jag ska göra, jag kommer skriva lite då och då om dem. Däremot kommer jag inte ha dem för sig själv i portföljen. Blir för ostädat då med småposter. Vem vet kanske de blir en del av den riktiga portföljen om ett år eller så.


Det jobbigaste med husköpet är att portföljen är nästan tillbaka på starten av 2020. Och då var 2020 ett fantastiskt år i utveckling då, inte i andra händelser. Jag får tänka på att huset också ökar i värde med en grym belåning så jag kan känna mig “rik”. Men det är ändå pengar jag inte kan använda förrän jag säljer.

Comments

  1. Är det inte dags för en uppdatering snart? Så jobbigt kan det inte vara med husköp. Skulle vara kul att få se hur allt gått under första 6 månaderna i alla fall. Kämpa på.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bulten