Veckan som var

Denna vecka blir mer av en plan för de kommande månaderna om förhoppning att jag kan tillsätta portföljen med nya fräscha pengar. Pengar som aldrig vilar, dag in och dag ut sliter för att dra in mer pengar. Då min andel fastigheter ligger på ca 22% kan jag helt enkelt inte lägga någon order på tre kronor om jag inte väljer att sälja något av de andra.

Något som jag faktiskt inte riktigt gillar är att Nyfosa köper en stor klump av kontorsfastigheter av SBB. Det här kan leda till nyemission vilket jag absolut inte vill. Jag får hoppas att Jens vet vad han gör (vilket han borde med hans erfarenhet) när han köper dem till 15% premie mot förra värderingen. När den var vet jag inte men max ett år sedan. Om det var från ett år är det ju superbra. Dock tror jag mer att det är från december eller januari. Den goda nyheten från det är att Nyfosa får fastigheter för över 25 miljarder och därmed kommer att börja dela ut cash. Antagligen nästa år. Och Jens lovade att Nyfosa skulle bli det mest lönsamma  med höggs utdelning av alla fastighetsbolag. Den som lever får se.

Ett annat surt äpple är att syntronics har sprungit iväg den senaste veckan.  Jag hade planerat att ta in lite mer it-aktier och hade ögonen på syntronics. Egentligen vill jag köpa knowit men de har för mycket vikt i portföljen, ca 10% och vägrar sluta växa så det får bli syntronics. De har ett dotterbolag som växer så det knakar (ca 24%) inom finanssäkerhet eller rättare sagt, hindrar företag att tvätta pengar. Känns ju rätt bra i tiden med allt trams bankerna håller på med. Det bästa är att plattformen de använder sig av är cloudbaserad och väldigt skalbar vilket bidrar till bättre marginaler framöver.

Andra it-aktier jag vill göra djupanalyser av är, eworks, b3 och fram. Fram kommer bli svårt men de andra två borde vara relativt enkla. Det här borde jag hinna fram tills utdelningssäsongen tar sitt slut.

Till sist ett av mina innehav har meddelat att de höjer utdelningen med 5%, nämligen Brookfield Renewable Partners (BEP). Bolaget har inte en jättestor vikt i portföljen men om jag ska ta 50 tkr i utdelning i år så behöver jag all utdelningstillväxt jag kan få.
Förra året hade jag 42 226 kr i utdelning och skulle jag räkna ut ett nytt mål enligt samma formel blir det (42 226 * 1,04 + 100 000 * 1,04) ca 48 tkr. Det här kommer bli riktigt svårt då jag förmodligen inte kommer att spara 100 tkr utan närmare 30 tkr.

Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020