Sparmöjligheten


Enligt Swedbank kan en helt vanlig familj med två barn spara mellan 15 och 20 tkr i månaden. Låter mycket rimligt enligt mig. Kanske inte under första småbarnstiden då man i stort sett lever på 50 % av lönen. Det är ju “bara” 7.5 till 10 tkr per månad och person.

Om vi tar exemplet med 15 tkr sparande och en ränta på 8,46% så får du ca 5,3 miljoner kronor efter 15 år. Och med 20 tkr får du ca 7 miljoner kronor.

7 miljoner med en direktavkastning på 4 % ger 280 tkr om året. Visst det blir skatt på det, ca 32 tkr på isk så 250 tkr eller 20,8 tkr i månaden. Har man inga barn så går det säkert utmärkt att leva på. Inte så mycket marginaler för krascher och så. Med barn tycker jag det är extra farligt.
Väljer man istället att spara i 20 år får man ca 9,4 miljoner med 15 tkr sparande och 12,5 miljoner med 20 tkr sparande. Här blir det en direktavkastning på 500 tkr med 4 % innan skatt och med 56 tkr i skatt blir det 445 tkr per år eller 37 tkr i månaden. Det gäller då att skatten på isk är den samma hela tiden dvs 0,447 % vilket jag tvivlar starkt på.


Själv ligger jag antagligen brutalt efter då jag haft ett par år där jag inte sparade eller sparade väldigt lite. Efter 11 år borde man ensamt ha ett kapital runt 2,2 miljoner. Annars tycker jag 12 miljoner är en bra utgångspunkt för ett par med 2 barn. Det finns andra som tycker en klart lägre gräns är helt ok.Tycker ändå att de flesta bloggare har 5 till 6 miljoner som mål. Bland annat har Utlandsutdelaren en lägsta gräns på 4,5 miljoner efter boendet vilket för deras del blir 5-6 miljoner.

Hur som. Med ett sparande på 10 tkr per månad och en normal avkastning tar det 20 år att få ihop ett kapital att leva på. Nästan 20 tkr i månaden. Börjar man vid 20 så kan man gå i pension vid 40. Mäktigt måste jag säja. Själv måste jag jobba tills jag är 50. Det är en bra ålder det också, mycket energi för att leka i olika projekt, resa hit och dit. 




Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020