Avstämning - q3

Ja, bättre sent än aldrig. För de tre senaste månaderna har sparandet tuffat på mer enligt planen. Är dock en bit kvar till det teoretiska taket på 8 tkr men jag nöjer mig med 5 tkr per månad. I januari kommer jag att spara mer och förhoppningsvis komma tillbaka till de vanliga 10 tkr. Hur som med ett sparbelopp på 41500 för årets första 9 månader ger det genomsnitt på 5175 kr eller en sparkvot på 32,3%.




Utdelningarna trillar in lite smått här och där. Nu visar jag bara för årets 9 första månader men strax över 17500 är ändå rätt okej med tanke på pandemin och många av mina bolag strök utdelningen för året. Det är en påminnelse om att när jag väl skall börja leva på utdelningarna behöver jag ha en större buffert så jag kan leva på ett år utan att nalla av portföljen. Det gäller såklart även om jag jobbar halvtid men då borde jag inte behöva ha ett helt år buffert. Utdelningskvoten blir i alla fall 17,5/(17,5 + 41,5) = 29,6 %. Känns rätt skönt att jag kan köpa aktier utöver det jag faktiskt sparar och 29 % är inte lite.


Portföljen har legat över 1,4 miljoner sedan slutet av september och det känns skönt måste jag säga men det är av mindre betydelse. Ett bolag som rusat iväg lite väl mycket är Creades. Jag har inte bestämt mig hur jag skall göra. Det är helt klart en upplevelse jag inte varit med om tidigare. Enligt ibindex har Creades hela 83 % premie. Det logiska här är helt klart att sälja. Jag får göra en djupdykning. 

Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020