2020

Trots pandemin har året gett en makalös uppsving i portföljen med hela 31 procent. Det är dock inklusive sparande på ca 60 tkr. Absolut sämsta aktien var Nordea och bästa var delad mellan creades och AMD på ca 100% upp. brookfield renewable partner var också en bra investering, upp 71%. Lite svårare att se hela uppgången då de delade/emitterade ut 25% som blev brookfield renewable corp som också den är upp 78%. Hela faderuttan blev 71 + 25%* 78 ca 90%. Om man nu kan tro nordnet samt avanza.


I fallet med nordea lutar det till att jag säljer av de aktier som jag har på iskn då Finland nu har 35% källskatt på utdelningar. Som vanligt får jag tillbaka 15% på deklarationen automatiskt men de övriga 20% måste jag ansöka om att få tillbaka från Finland. Samma överenskommelse vi har med Danmark (alla nordiska länder), vilket jag hört är en lång och svår väg. Kommer ha kvar de jag har på kf.


Årets utdelningar landade på ca 24 tkr samt sparandet på nästan 65 tkr. Sparkvoten blev hela 33% med ett genomsnittligt sparande på ca 5350 kr. Helt klart nöjd med resultatet då lönen varit skit (ca 16 tkr) under pappaledigheten. Nu kommer ett nytt år med vanlig lön dock med nya utgifter. Borde ändå få till ett bättre sparande. Jag vill helst spara runt 10 tkr. Jag får återkomma när jag gjort budgeten för året.




Sparandet fick ta en extra paus i oktober samt november då vi gick på flera husvisningar som låg över vår planerade budget. Förövrigt börjar huskontot bli lite stort nu men jag i alla fall få sälja av något då husen är rätt dyra.









Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus