Dyrare bolån. Eller ?

Jaha. Nu fick jag veta att staten lägger till en skatt på bolån om 0,06% vilket naturligt vis kommer öka bolånen med detsamma. Riktig tråkig nyhet vill jag säga då jag letar hus. Vi har hittat ett som vi gillar och förhoppningsvis vinner vi det. Långt ifrån säker då jag tycker alla är helt galna när det gäller husköp. Förra gången vi hittade ett som vi gillade var det ett renoveringsobjekt version värre. Byta tak, fasad, badrum och kök var ett måste. I området hade ett liknande hus fast bättre skick sålts för 2,2 miljoner två år sedan.  Huset låg ute för 1,2 miljoner då mäklaren menade att renoveringar skulle bli runt 1,5 miljoner. Någorlunda stort hus. Fasad runt 4-500 tkr lika så för taket. 

Då vi har vänner inom renoveringsbranschen har vi möjlighet till bättre pris långt under vad andra borde få. Skulle bli lätt att få huset tänkte jag. Fel. De andra köttade upp priset till 2,5 miljoner. Helt absurt. Så det blev inget. 

Hur som. Den nya skatten på bolån som bankerna antagligen slussar vidare till kunderna i form av högre räntor går att kvitta mot schablonintäkten från ISK. Som jag förstår det är det 100% rakt av och det görs automatiskt. Helt galet bra.

Från https://www.skatteverket.se/4.71004e4c133e23bf6db80001071.html

Har du tillräckligt mycket på din ISK betalar du i praktiken inget för antingen lånet eller skatten på ISK beroende hur man ser på det. Det gäller alltså att spara så mycket som möjligt och amortera minimalt för bästa effekt. Schablonräntan låg för 2020 på 1.25% (-0,09+1 men minst 1,25). Har du då en ränta på bolånet som är lika med schablonräntan samtidigt som lånet är lika stort som kapitalet har du maximalt med "avdrag". Du kvittar alltså 100% istället för 30% mot inkomst när du har underskott av kapital. 

Inte nog med det. Som jag förstår det iallafall. När staten avskaffar eller sänker ränteavdraget händer inget om du kan kvitta mot ränteinkomster. Ränteavdraget gäller nämligen enbart den bit som ligger på underskott av kapital och först då kvittas det mot skatt på arbete. 

Nu är det fortfarande ingen som hindrar staten att ändra hela ränteförluster kontra ränteintäkter. 
Jag har själv inga lån förutom csn. Självklart vet jag att det är nästintill idiotiskt med inga lån i dagens samhälle. Jag har dock inte hittat något som varit bra nog för att köpa. När man bor ca 15 minuter gångavstånd till jobbet samt mat och gym blir det svårt att hitta något bra. 

Att köpa något billigt i utkanten av stan bara för att är enligt mig ingen bra ide. Pengar skall användas för att köpa tid och nöjen inte för att slösa tid. Vad tycker ni ? 


Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020