halvårsavstämning


Kan vara bra att köra någon avstämning mot ens egen plan så man ser hur nära man är. Tycker att föra sparkvot per månad är lite för ofta då den kan fluktuera. Dock är det ju bra om man kan hålla den konstant. Kanske kommer jag att börja med föra sparkvot kvartalsvis då jag tycker halvår är lite för lång tid. Blir svårt att parera eller ta igen om man slarvat för mycket. Jag gjorde en relativt snabb beräkning i slutet av januari över hur min sparkvot borde bli under året (sparkvot). Där skrev jag bland annat att jag borde få till ett sparande på ca 5 till 6 tusen per månad vilket blir 30 till 36 tkr. 



Det har ger en sparkvot på 32419 / ( 6 * 160 ) = 33,7%. Jag ligger änn så länge i fas med planen vilket är skönt. Under februaru till april nallade jag av bufferten och i maj betalade jag tillbaka lite. Januari avvaktade jag då jag tyckte portföljen hade rusat rätt mycket (ca 10 -15% upp).

En annan, lite minre viktig uppföljning är hur utdelningarna har trillat in under året. Inte lika kul då progosen låg på drygt 50 tkr.


13 tkr är inte helt kasst ändå med tanke på rådande situation fast det är lite tråkigt. Jag vill ju se att min portfölj ökar i antal aktier och utdelning hjälper till med det. Vi får se hur det blir till höst. Det kan ju hända att fler väljer att dela ut då istället för under våren. Inte för att det behövs men det är kul med utdelningar.

Jag undrar om jag vill skapa ett nytt begrepp som föder lite kämparglöd i oroliga tider. Har tänkt ett tag på en utdelningskvot där man ser hur mycket av tillskottet av cash kommer ifrån utdelningar. Dvs. 13 tkr / (32,5 + 13) tkr = 28,6%. Det är en rätt stor del kan jag tycka med allt som händer.

Till skillnad från sparkvot som blir bättre med högre lön och allt annat lika så blir utdelningskvoten “sämre” med högre lön.

Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020