Vissa dagar som den här. När lillen sover ovanligt mycket under en ‘nap’ hinner jag med att läsa runt lite. Nu brukar han sova färre gånger när det händer.

Det har varit mycket snack hit och dit under våren med corona och dylikt. En hel drös med människor tycker vi borde slänga ut Tegnell och stänga ner samhället genast. En studie som tacklar frågan är ‘https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.24.20078717v1’ och drar slutsatsen att det inte hjälper speciellt mycket mot corona. Jag tror man räddar liv. Bara inte de som har störst risk att dö. De kommer antagligen dö iallafall, bara i lite långsammare takt. Man räddar alltså människor som annars hade dött i trafiken, jobbet eller när man utövat någon sport. OBS. Studien är inte peer reviewed så den kan vara helt fel. Det kan den vara i alla fall men risken är mindre. 

Som financial times skrev för ett tag sedan. Inget land har lyckats att rädda de äldre. Alla länder har ca 60 - 80 % av de döda inom äldrevården. Om man sedan grottar ner sig i länders totala dödstal så är jag övertygad att man ser ett samband mellan få dödstal från influensan och många dödstal från corona. Dvs. Om få dog av influensan under de senaste åren så dör fler från corona nu. Ännu ett sätt att säga det, corona skördar de liv som skulle ha dött under förra säsongen. Norge hade en svagt överdödlighet av vanliga influensan 2018/2019 med ca 50 -100 extra döda per vecka (7 - 15%). Sverige var mer på medel. En vanlig influensa brukar pågå i 140 dagar från den tionde dödsfallet. Ca 4,66 månader.

Även om samma händer med corona kan vi inte riktigt dra en slutsats. Coronan började den 11 mars och influensan brukar börja tidigare och sluta någon gång under vecka 16. Dock kan man ändå ana att något samband är där. Ex. Människor blir mer noggranna med hygienen.

När man lägger till alla upplopp för att öppna upp samhällen tror jag inte någon hård lockdown i höst även om den andra vågen skulle komma. Istället är det Kina som är den största risken. Eventuellt Ryssland. Ryssland har en liten tradition av att göra något galet när alla fokuserar på något annat. Allt är inte sol vind och vatten även om man bortser från den värsta pandemin i modern tid.

Vad vill jag med det här. Jo. Om jag hade lyckats belåna min portfölj när allt såg som mörkast hade jag antagligen skalat av den nu. Ett ‘kallt’ krig mellan USA och Kina kommer inte att bli bra på kort sikt. På längre sikt ca 10 år tror jag inte det gör speciellt mycket.

Comments

Popular posts from this blog

2020

Köpt Hus