maj

Nu är maj månad stort sett slut. Och häpnadsväckande är att jag kan äntligen spara lite. Det kommer bli ca 4 tkr som jag kommer slänga in i Svolder eller Investor. Då jag precis börjat med min pappaledighet är min lön på absoluta bottennivåer. Ca 14 tkr in på kontot. Nu är det enbart från 40% jobb och 60% föräldrapeng. Sedan har bäbisrelaterade inköpen blivit färre. Blir kul att se om jag kan få upp sparkvoten till det jag planerade för i januari. Dvs. 30 - 50%


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Inkomster efter skatt                 20 + 12 tkr.  (lön + föräldraledighet)

hyra                                                  7,6 tkr

el & bredband                                   0,5 tkr

mat                                                      6 tkr 

bil kostnader                                    0,5 tkr

-------------------------------------------------------------------------------------------------

samlade inkomster       32 tkr

samlade utgifter       ca 15 tkr


Utöver dessa utgifter har jag CSN att betala vilket är i runda slingor 1200 per månad som jag inte räknar in i sparkvoten. Men 28% är inte fy skam det heller. 


Sparkvotens enda syfte är att enkelt se hur snabbt man själv kan bli ekonomiskt oberoende. Det finns ingen mening med att jämföra en sparkvot med någon annan. Den är väldigt bunden till vad man har för inkomst, vart du bor. Det är relativt enkelt att få ner utgifterna till 10 tkr. En del kan tycka det är enkelt att komma lägre men då måste man i stort sett äga sitt boende i en förening som har bra ekonomi (låga hyror). 


Exempel på hur lång tid eller kort tid det tar att bli ekonomiskt oberoende enligt 4% regeln och 9% avkastning. 

-------------------------

sparkvot -     tid

-------------------------

  0%        -    Aldrig

10%        -    38 år

20%        -    28 år

30%        -    22 år

40%        -    18 år

50%        -    13 år

70%        -      8 år

90%        -   2,5 år

-------------------------


Comments

Popular posts from this blog

2020

Köpt Hus