Tankar om bulten

Portföljen rör sig stort sett bara sidledes. Jag såg att det har trillat in utdelning från Öresund under månaden. MQ som jag fick från Öresund har gått i konkurs. Det är rätt många klädbolag som har det extra tungt nu. Skulle inte förvåna mig om fler försvinner. En annan bransch som fått en snyting är fordonsindustrin. Det är också där jag hittar min största surdeg. Nämligen Bulten.

De har produktion i Sverige, Tyskland, Polen, USA och kryddat med tillväxtmarknader som Ryssland och Kina. De tillverkar fästelement till i stort sett alla lätta fordon som är vanliga i Europa. Deras miss de senaste året kan man sammanfatta som expandera stort i en avvaktande marknad samtidigt som priset av råmaterial stabiliserades på en hög nivå. Ny värmebehandlingsanläggning i Hallstahammar togs i produktion.

De var dock relativt snabba att anpassa efter marknaden med att starta översyn av verksamhetens kostnader. Det positiva från 2019 var nettoomsättningen och orderingången utvecklades positivt, trots en fortsatt avvaktande marknadsutveckling.


När man blickar framåt och tänker på en del megatrender kommer digitaliseringen upp.

“Digitalisering med ökad datorisering, bland annat självkörande bilar, innebär ett tillkommande antal elektronik-boxar, sensorer, givare, etc. Detta i sin tur kräver fler fästelement för montering”

Bådar gått när fler bilar produceras med fler fästelement. De har även fått pris för deras hållbarhetsarbete vilket rider på ytterligare en megatrend.


Under året har de fått sig en redig smäll och åkt under 50-lappen. Börjar bli lite orolig men tycker de borde fixa det här. De har trots allt överlevt förr samt styrelsen verkar vara vettiga med att svara snabbt som till exempel stryka utdelningen. Tråkigt för mig i korta perspektivet men i det långa kan det bli mycket bra. Det är bättre om de är finansiellt starka så de kan köra över konkurrenter.


Med det här väljer jag att ha kvar mina bulten aktier. Även om det kan vara ett bra tillfälle att öka så finns alltid risk för nyemission vilket gör att jag varken säljer eller köper nya.

Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020