Vilken panik



Med den senaste veckan plus förra fredagen kan man säga att året är rätt så volatil. OMX Stockholm PI har på lite mer än en vecka gått från 732 till 640 vilket blir ca 12.5% ner från toppen. Det som är lite skumt kan jag tycka är att alla verkar vara hemskt oroliga över coronaviruset.


Visserligen kan allt hända men coronaviruset är än så länge inte i närheten av den spanska influensan. Spanskan som den också kallades är den pandemi som drabbat människan hårdast. Högst dödlighet samt spridning med sina uppskattningsvis 500 miljoner smittade samt 100 miljoner döda. Det här under den tid då det levde ca 1.6 miljarder människor i slutet av första världskriget.


Nu är det ju omöjligt att säga någonting om det då spanskan kom just i en nedgångsfas för börsen. Jag vågar inte slänga upp en graf som visar den svenska börsen under den tiden då jag inte vet om man får det. Men ni kan googla på ‘börsen under första världskriget’ så har ni en fin graf.


Själv tycker jag att den inte gör ett avstamp överhuvudtaget. Kan ju hända att kriget var värre för börsen. I alla fall i Sverige. Men spanskan drabbade värst unga personer till skillnad mot corona.


Hur som. Spanskan drabbade en tredjedel (1/3) av jordens befolkning med en dödlighet av 10-20%. Om det otänkbara skulle vara sant att coronaviruset är av samma kaliber. Då skulle 2,54 miljarder människor bli smittade (33% av jordens 7.77 miljarder) och 0,4 miljarder dö.


Oklart att säga om det skulle göra ett hack i världsekonomin. Speciellt när det är mest äldre och personer som har diabetes, astma eller hjärtproblem som ryker. Vem vet. Om den drabbar Sverige och sliter med sig de flesta pensionärer kanske vi får behålla 62 som pensionsålder och den regerande regering tar hela äran för att lyckats behålla den.


Nej. Den ekonomiska svackan kommer antagligen mer från arbetet med att motverka spridningen som att stänga ner industrier eller hela städer. Vilket jag kan tycka är helt okej att göra till en viss gräns. Efter ett tag skadar man fler personer än man räddar.


Känner att jag måste påpeka att det är förfärligt att människor dör och jag hoppas verkligen att vi tar oss igenom det här på bästa sätt.


I vanliga fall skulle jag knappt bry mig om corona kom till Sverige när det gäller att bunkra upp nödproviant men nu har jag en 4 månades son som lätt kan ryka med. Därmed bunkrat upp med allt från mjölkersättning till vanlig mat. I lägen som det här skulle jag vilja bo i villa där man har betydligt bättre möjlighet till förvaring.




https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters
https://experience.arcgis.com/experience/685d0ace521648f8a5beeeee1b9125cd
resten går att hitta på Wikipedia

Comments

Popular posts from this blog

2020

Köpt Hus