Utdelningssänkningar känns


Under veckan meddelade nordea samt swedbank deras föreslagna utdelning vilket var rejäla sänkningar. Nu hade jag räknat med mer eller mindre i denna storlek. Men det känns fortfarande. Jag var heller inte med på sewdbanks utdelning förra året då jag ville vänta mer innan jag köpte så back har jag egentligen inte gått.

När man ser att utdelningen för året skulle bli 49 tkr om inga sänkningar eller ökningar hade hänt för att sedan gå ner till 43 tkr. Jag får hoppas att mina andra bolag kommer med fina ökningar. Det är fortfarande några bolag som inte har presenterat deras utdelning men “lovat” att de ska dela ut mer. SBB är ett av dem, cibus ett annat. Annars tycker jag 45 tkr borde jag kunna få ihop som utdelning för året. Det beror helt klart på hur ökningarna blir då jag inte kommer göra nyinvesteringar på ett tag.

Peab vet jag inte hur jag ska göra. De har ökat deras utdelning med ett företag men kontantdelen är lika. Jag vill verkligen inte räkna med utdelningar som är av engångskaraktär. Som när hemfosa delade ut nyfosa var det mer en separation och ingen utdelning. Miljonär innan 30 har haft ett par tankar om det här och tycker att utdelningar av engångskaraktär ska inte räknas in till utdelningen. I alla fall när man skall leva på utdelningen. Bonus utdelning behöver inte nödvändigt visa vara av engångskaraktär som i shb där deras påhittade regel för inbetalning till oktogonen spelade en stor roll.



Comments

Popular posts from this blog

2020

Köpt Hus