B3

Först måste jag säja att jag är lite intresserad av mindre it-bolag och just b3 är ett där intresset är extra stort. Deras framgångssaga som poängteras i årsredovisningen för 2018 är just 26%  i genomsnittlig årlig tillväxt för de fem senaste åren.  Vilket är makalöst imponerande. Till och med vinsten hade en graf som liknade en hockeyklubba och ännu mer imponerande med 57% i resultattillväxt. Däremot så visar rapporten även tendenser att denna framgångssaga kan vara på sin slutfas.

Deras finansiella mål är:
  • Minst 15% tillväxt, vilket de verkar klara av med råge.
  • 8-12% rörelsemarginal. Utfallet var 6,5% för  2018 och för 2019  antar jag blir sämre då kvartal 2,3 samt kvartal 4 har alla under 4 med 1,6% som lägst. 
  • Högst 1,5 skuldsättning (andel av EBITA). Låg på 1,2.
  • Ca 20% årlig ökad vinst per aktie. Här har de ett par saker att göra, (-4,3%).
  • 2/3 av koncernens vinst skall gå till utdelning. 
Ja. Det var inga dåliga mål de hade. Lite tråkigt att de bara tar 2 av dem. De verkade inte ha svårt med lönsam tillväxt innan de kom till börsen. Om man ska tro årsrapporterna iallafall. Deras VD flaggade för högre marginaler för kvartal 4. Det blev 2.9% för kvartal 4 vilket är lägre än de 3,1% de hade i kvartal 3. Med en slopad utdelning verkar de inse hur allvarlig situationen är och jag hoppas de kan komma tillbaka på banan igen. 

Deras VD har signalerat för att fokusera på lönsamhet istället för tillväxt men han verkar lova och lova utan att leverera. Då det här inte var en så trevlig upptäckt kan jag inte mer än att gå vidare och helt enkelt skita i dem. Jag kanske kommer tillbaka nästa år om de visar tendenser på förbättring. Jag har försökt att fånga fallande knivar förut. Så många gånger att jag inte har några fingrar kvar. 

Att de slopar utdelningen ser jag mer som positivt då bolaget är såpass litet. Det kan hända att vi kliver in i en lågkonjunktur för it-bolag och då är det vanligt vis de minsta som ryker. B3 överlevde förvisso finanskrisen men det är ingen garanti. 

Det som talar för är att deras enorma rekrytering. Det tar tid för nya personer att komma in i gänget. Hoppas lite att det enda de behöver göra är att rekrytera färre. Det är inget man ser i årsrapporten för den här gången.  

 


Comments

Popular posts from this blog

2020

Köpt Hus