sparkvot

Då var det dags igen. Försöka få upp sparkvoten till mer, för mig, normala nivåer. Förut förde jag över en förutbestämd summa direkt när lönen trillade in på kontot. Det är enligt mig i särklass bästa sättet att få upp sparkvoten eller att bara spara överhuvudtaget. Däremot känns det inte riktigt aktuellt att ha 50% sparkvot nu när jag dels inte bor ensam längre utan även har en liten pojk på 3 månader.

Nu behöver det inte bli speciellt dyrare med barn. Mycket köper vi på second hand, barnvagn för 500 kr, ett par ikeakassar med barnkläder och leksaker för ungefär samma summa. Men när det är så mycket som skall införskaffas blir det ändå mycket pengar. Däremot inte för att ett helt år av sparkvot skall tryckas ned till 0.

Nej. Det som har kostat, i spartermer, är samla cash till eventuellt husköp, bil och tvättmaskin. Många kanske tycker att spara till husköp skall ses som en investering och inte räknas som kostnad. Här tänker jag mer att allt som inte går till något som ger avkastning är en kostnad. Nu får jag lite avkastning på de 150 tkr i en räntefond men det är så lite så jag räknar inte med det. För det andra är hus en “konsumtionsvara” så länge man själv bor där. Det många kanske inte vet är att en fastighet är inte ett hus eller byggnad utan bara en tomt eller volym som är fast egendom. Byggnader räknas som fastighetstillbehör.

Det jag absolut inte vill är att nalla från utdelningarna/portföljen vilket borde vara givet. Här känns det som jag behöver en sparbuffert eller konsumtionsbuffert. Nu har jag en buffert som skall ta lite oförutsägbara kostnader. Men den har varit max 10 tkr då jag inte haft saker som kunnat gå sönder eller brytt mig om. Nu har jag bil, tv, tvättmaskin, diskmaskin m.m. och framtida behov.

Så en konsumtionsbuffert på ca 20 tkr borde räcka. Då kan jag börja spara någon gång i mars och får åtminstone en löning med extra utdelning beroende på vad jag köper. Här kommer jag inte välja bolag bara för att jag ska kunna få utdelning och få upp min utdelning för året. Måste säja att en konsumtionsbuffert rimmar ganska dåligt sparkretsarna.

Annars tror jag att jag ska kunna nå upp till 30-40% för en normalmånad. Nu gör vi såhär att vi delar inkomst och utgifter lika. Brukar se ut såhär.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Inkomster efter skatt                 20 + 12 tkr. (lön + föräldraledighet)
hyra                                                  7,6 tkr
el & bredband                                   0,5 tkr
mat                                                      6 tkr 
bil kostnader                                    0,5 tkr
------------------------------------------------------------------------------------------
samlade inkomster       32 tkr
samlade utgifter       ca 15 tkr


Vi båda lever mer eller mindre på 8 tkr vardera så vi har potential att nå 50% (17/32 eller 8/16). Dock kommer det inte hända men säg att jag behöver lägga ut 2-3 tkr på diverse saker som resa eller nödvändigt till barnet. Då har jag ändå 6-5 tkr kvar vilket blir 37.5 - 31.1 %. Inte helt fy skam. Min plan blir då att föra över 6 tkr till spar/konsumtionsbuffert så det inte ligger på lönekontot och kan användas med kort men ändå är tillgängligt för viktig konsumtion.

Annars hur brukar ni göra för att få upp er sparkvot?

Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020