portföljen


Jag har aldrig haft en plan för min portfölj. Bara köpt det jag gilla. Mina äldsta innehav är för tillfället Peab samt Knowit vilka ligger i närheten av 200% plus nu. Den enda röda tråd i min sparfilosofi är köp och behåll med ett undantag av mitt absoluta första aktieköp. Ett företag som monterade ställningar för solceller. Jag hade dock en plan att aldrig sälja dem heller men tur nog sålde jag dem med 100% plus innan de gick i konkurs.

För de pengarna köpte jag Kappahl på toppen innan alla nyemissioner och behöll ända in i kaklet. Blev en stor förlust i reala termer men lite plus i kronor. Jag klev därefter på en annan mina, nämligen Metro. Det blev inte mycket från den heller. Tur de blev uppköpta så jag fick tillbaka lite.

Jag började nu gå lite efter bransch istället för att försöka pricka in tiotaggare. Branscher jag tyckte skulle få det lättare var it, miljö samt bygg. Det blev ett gäng it-konsulter som också blev mina bästa köp, connecta samt knowit. It-konsulterna verkade vara hatade på den tiden med argument  att konsulterna kunde sticka iväg utan förvarning. Dock verkade det inte vara så stort problem då de flesta bolag bara fick fler och fler anställda. Bygg kom senare när Kamprad köpte in sig i Peab. Enda miljö-bolaget jag kunde hitta var ett som köpte/sålde utsläppsrätter samt projekterade förnybara kraftverk. Kommer inte ihåg va bolaget hette men det var fin direktavkastning tills de blev uppköpta.

Nu började jag känna att jag hade mycket pengar, kring 50 tusen. Mycket när man tänker på att allt sparande kom från CSN. Det var inte så stora summor jag kunde spara. Till råga på allt hade jag Swedbank så courtaget låg på 100 kr och höll nere antalet affärer. Jag lyckades med att få en timanställning mitt bland studierna vilket bumpade upp mitt sparande till ca 40 tusen per år. Vid den tidpunkten gjorde jag också en lista över vilka bolag jag ville ha och hur många aktier jag ville ha i dem. Lite inspirerat av miljonär innan 30. Vilket har hjälpt mig hålla fokus enormt mycket. Listan har väl sett ut lite som den gör nu med ett par ändringar på grund av uppköp. 

Så från 2009/2010 till nu tog det för att bygga en portfölj som ligger på ca 1,2 miljoner. Av dem är mina insatta runt 550 tkr. En del säger att det tar ca 7 år att bygga en miljon, för mig tog det 10 och det är mest för 2019 blev ett sånt fantastiskt år med ca 50% upp. Nu hoppas jag bara att det inte smäller snart med en krasch så jag får känna mig som en miljonär ett tag till.

Jag har fortfarande en kärlek till it-konsulter men med alla uppköp har jag inte så många kvar samt att herr Cornucopia skrev för ett par månader sedan att de kanske inte hade så ljus framtid. 

Direktavkastningen på portföljen ligger på 4.4%

Nedan visas hur långt jag har kvar tills jag nått mitt mål. d.v.s. jag kommer inte att köpa mer i knowit då de redan ligger på 100% av min mål. Har inte riktigt klurat ut hur jag vill visa allt. Helt klart vill jag ha en extrastapel för hela portföljen. Dock vill inte google göra det lätt för mig. Mq samt bilia har jag fått från öresund och vill helt enkelt inte ha fler. Mekonomen är väl ett annat fiasko som ligger och skräpar. Har det mest som en påminnelse att jag bör sälja aktier som inte går efter min eller deras egna plan.

Jag har tänkt på att koppiera stojko invests metod att dela upp portföljen då jag tycker det såg riktigt bra ut. Det får dock bli senare. Har ingen aning om hur jag på bästa sätt skall göra det. Min första tanke är att lägga in en till column där jag taggar aktiernas typ, teknik, bank, fastighet, o.s.v. sedan kör en =filter() för att generera en ny tablell/matris som jag sedan gör diagram av och bäddar in i bloggen. Har en känsla att sånt här är lättare i python men då förlorar jag det smidiga med att länka in från google.



Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020