köpt cibus för hemfosa

Runt den 2 januari trillade cashen in från SBB:s uppköp av Hemfosa. Jag ville väl inte riktigt bli av med Hemfosa. Men, men, bara att gilla läget och gå vidare. De 55 tkr blev att åka rakt in i Cibus. Ett bolag som hyr ut mest till matvarubutiker vad jag kunde se. Inte riktigt lika säkert som Hemfosa men vi behöver mat så de borde fungera i ut och skur. Relativt hög direktavkastning samt delar ut kvartalsvis, vilket är ett plus enligt mig. Vet att andra tycker det är bättre att få allt som en klump och det är det väl också så länge som de bestämmer utdelningen vid årsstämman. Det vill säga, vet du att du ska få ut 10 tkr är det bättre att få det så tidigt som möjligt enligt 'time in market' än att få ut 2,5 tkr här och där. Däremot om de bestämmer varje kvartal va du skall få ut, så får du ut pengarna före än om du väntar till årsstämman. Har missat hur cibus gör men de har ökat utdelningen 2 gånger per år de senaste 2 åren. Går väl inte riktigt att se via Avanza då de räknar om till SEK men vill minnas att cibus egna sida listade åtminstone 2 år.

 Hur som, det är lite oroväckande att fastighetsbolagen har rusat iväg såpass mycket som de gjorde under 2019. Antar det har med att räntan hintas vara låg för en lång tid framöver. Jag har gått i tankarna att ta in ett annat fastighetsbolag som liknar cibus nämligen tre kronor. Det får dock bli ett annat inlägg.

Jag väljer att ha kvar SBB tills vidare. Deras trackreckord är tämligen kort men imponerande.

Ja som ni hör har jag blivit slö med analyser av bolag. Jag hoppas i och med denna blogg att detta ändras. 


Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020