Kategorisering

Hur portföljen skall vara fördelad är egentligen inget jag har tänkt på. Det borde vara bäst eller säkrast att ha så spritt som möjligt. Ju mer man gräver i det här ju knepigare blir det. I alla fall enligt mig. Menar, för att diversifiera behöver jag klassificera bolagen efter vad de gör och var någonstans de gör det. Var de tjänar deras pengar är bara att läsa bolagsinfon antingen från Avanza eller deras egna sida / bokslut.

Dock gillar jag inte hur Avanza, Nordnet eller Nordea klassificerar bolagens bransch. De tycker alla investmentbolag är finans, vilket är korrekt kan man tycka men inte som småsparare.Jag tycker inte investmentbolag skall ha samma som bank.

En annan är Bulten som har konsument, cykliskt som bransch vad nu det är. Vad jag vet gör de fästelement till industrin och framförallt bilindustrin. Bilindustrin är som alla vet rätt cyklisk men varför Avanza har det som bransch vet jag inte. Här vet jag inte hur jag skall göra. Om jag ska slå ihop industri med fordonsindustri eller ha dem separerade. T.ex. Ska ABB, bulten, Tesla och Volvo vara i samma bransch eller delas upp i fordon samt industri. Jag har inte riktigt koll på om fordonsindustrin slår lika som industrin. De borde ligga i fas rent cykliskt i alla fall. Om fordonsindustrin går ner borde hela industrisektorn gå ner samtidigt eller vise versa.

Mer förvirrande är att Clas Ohlson, H&M, bulten har alla konsument, cykliskt enligt Avanza. Tycker inte att de ska vara i samma kategori. H&M får kanske klassas som mode.

De jag tycker är givna är Bank, Fastigheter, IT, Mat, investmentbolag. Sedan om jag ska ha fordon, industri, mode, sällanköp (måste ha något för Clas) energi. Det känns onekligen för grötigt när det blir får många kategorier. Därmed bättre med bara industri. Mode får kanske slås samman med sällanköp så de resterande blir industri, energi och sällanköp.

Än så länge får techbolag som Intel, AMD och Google klassas som It-bolag då jag inte har så många. Vet inte om jag ska försöka utöka den biten. Om tech står för sig själv borde jag enligt fördelningen  kanske utöka. Techbolag är dock riktigt svåra att analysera. Man behöver givetvis inte ha 100% koll på hur / vad de egentligen gör utan mer på vad de försöker göra. Tex Tesla kommer antagligen att göra bättre batterier då de får lite hjälp av herr Goodenough. Och tror alla tycker likadant här, fixar vi bättre batterier som kan laddas full på 5 minuter samt klara av vårt kalla klimat så finns det ingen chans att fossilbilar finns kvar speciellt länge. Plus att det skulle lösa problemen med effektsvängningarna när alla 'tankar' bilen.

Hur som, fördelningen blev som följande.







Känns tryggt att investmentbolagen har en såpass hög vikt i portföljen. Känns däremot inte lika tryggt att fastigheter tar lika mycket, ännu mindre att jag vill få in tre kronor på ett hörn. Annars är jag rätt lugn med fördelningen faktiskt. Vad tycker ni ?

Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020