runt SBB kvartalsrapport

Först måste jag säja att jaga haft en redig sjukdom som tagit mycket längre tid än jag trott att bli fri från.Tyvärr var det inte corona oturligt nog. När man väl har en udda sjukdom som man inte riktigt känner igen.

Nu till det roliga.

Det har hänt mycket under tiden. De flesta bolag har haft rapporter. Många var över förväntningar. SBB är väl en som varit på tapeten länge nu och många är ovanligt negativa till bolaget. Själv är jag lite skeptisk till SBB då de har lyckats nästan lite väl bra och saker som är för bra för att vara sant brukar också vara det.

Däremot är jag glad över att jag, tack vare min skepticism, dök ner i bolaget lite mer än vanligt. Den största risken ligger i obligationsmarknaden skulle jag säja. Att räntor kan stiga är inte en stor risk för SBB då hyrorna med långa löptider följer med. Risken är helt enkelt att obligationsmarknaden kraschar och de inte kan få nya obligationslån. Lite så som den gjorde under en vecka i våras i Sverige.

Om SBB skulle sluta växa idag samt att vi skulle värdera bolaget enbart på intjäningsförmågan (1,6 kr/aktie, år) borde bolaget ha en kurs på ca 18,5 kr. Kan tyckas lågt. Men det är så att inget fastighetsbolag värderas så. Castellum har en intjäningsförmåga på 11,37 kr per aktie och år vilket blir, med samma multipel, en kurs på 131,5 kr. Castellums aktie handlas idag till 194 kr vilket blir en premie mot intjäningsförmågan på 47,5 %. Slänger vi på samma premie för SBB hamnar vi på 27,3 kr och där är vi idag.

Utöver intjäningsförmågan har SBB betydligt bättre potential med deras enorma projekt portfölj samt att SBB verkar i norden och inte bara i Sverige.

Det kommer en djupare dykning senare. Då det fanns en hel del personer på diverse forum samt börsnack på di som påpekade sbbs intjäningsförmåga behövde jag ventilera lite. Jag känner att jag behöver gå igenom Nyfosa, knowit, softronic och andra innan.

Comments

Popular posts from this blog

Köpt Hus

2020