SBB



Märkligt att det ska hända så mycket under tiden man är borta. Nåja, Jag han i alla fall med att köpa ett par SBB under det, enligt mig, märkliga raset till ett pris på 11 kr. Tycker att det är väldigt mycket rabalder över SBB. De har ju trots allt väldigt säkra hyresgäster på väldigt långa hyresavtal.

Risken med SBB ligger i finansieringen. Det har tidigare varit extremt billigt att låna pengar. Det är också så SBB har vuxit. Beroende på hur man räknar får SBB lite olika tal som beskriver hur mycket av bolaget består av lånade pengar (belåningsgrad). De själva skriver 50%. Andra bloggar samt på börssnack pratat om 74%. Vet inte riktigt hur de kom fram till den siffran. Som jag ser det har de fastigheter för 80,235 miljarder samt lån för 52,2 miljarder vilket blir 65%. Nu har de även goodwill på 7 miljarder, finansiella tillgångar på 4,likvida medel på 3 och lite annat trams vilket gör att de själva ger 50%.


En del tycker man bör ta med preffarna och/ eller d aktien. Orkar inte leta reda på vad de emitterade preffarna och d aktien för så jag kan räkna på det “lånet”. I skrivande stund ligger d aktien på 23,9 och preffen på 660 vilket blir 2,5 miljarder om jag räknade rätt. Det här ger då belåningsgraden på 68%. Räknar man in likvida medel och finansiella tillgångar vilket man borde göra landar den på 63%.


Hur som. Att räkna med preffar som har en fast livslängd är rätt logiskt men att ta med en d aktie som jag förstår aldrig skall betalas tillbaks är inte det. Då borde man ju räkna med vanliga aktien också. Annars skall man inte räkna med preffar eller hybridobligationer som lån.


Andra saker jag tycker är lite skumt. De har köpt tillbaka obligationer för ca 6 miljarder men jag kan inte hitta dem i balansräkningen. Goodwill är enligt dem bland annat synergieffekter från Hemfosaaffären, vad det nu betyder, och uppskjuten skatt på 2,4 miljarder.Skatten finns också med som lån så inga konstigheter med det. Tycker förövrigt det är bra att de köper tillbaka dyra obligationer. Det är dock en hel del som löper ut om ett år. Ca 4 miljarder skall refinansieras till slutet på nästa år. Då de nyss lyckades få ett lån på 2.6 % ränta mitt under den värsta paniken borde det inte vara svårt för dem att refinansiera sig.


Det egna kapitalet har det här med hybridobligationer om ett värde på 10 miljarder. Vissa menar att man skall ta med dessa som lån och inte eget kapital. Hybridobligationer är något som banker använder sig av och i deras fall skall det räknas som eget kapital. Enligt q1 har de inget förfallodatum vilket låter tryggt.


Det har även pratats om att SBB tar överhyror och själ skattepengar. Kan inte mer än hänvisa till SBBs egna Q1 rapport där de jämför deras hyror med nybyggnation vilket är ca 40% lägre. Vad det säjer vet jag inte riktigt men tvivlar på att de tar överhyror i alla fall.


En sista bit om SBB är ju självaste Batljan. Han är ju nästan samma som SBB. Tragiskt att han har dragits med i denna insiderhärvan. Tror / hoppas han inte blir dömd för något men huruvida det redan gjort avtryck på bolaget vet jag inte. Boden pausar försäljning på grund av just dessa anklagelser. Väldigt tråkigt måste jag säja. Batljan har ett jädrans driv måste jag ändå säja.


Annars måste jag säja att Bloggers nya GUI är sämre än tidigare.  Jobbigare att välja en mörkgrå färg på texten. 

Comments

Popular posts from this blog

2020

Köpt Hus